Willem Pieter van der Lee, van beroep spekslager zal dit voorval ongetwijfeld nooit zijn vergeten. Begin augustus 1909 brak er brand uit in de naastgelegen rookhok. Hoewel het vuur zich niet verder uitbreidde, ging daardoor wel circa 125 kilo spek verloren. De brand bleef relatief beperkt en werd door de brandweer geblust, al vermeldt een ander bericht dat daarbij geen water uit de spuit nodig was.
De schade werd uiteindelijk door de verzekering vergoed. Circa 120 pond (ongeveer 60 kilo) spek verloren ging, met een waarde van naar schatting zo’n 25 tot 35 gulden, een bedrag dat overeenkwam met enkele weken loon.
Er zijn diverse kranten die schrijven over de brand, wel met de nodige tegenstrijdigheden en extra inzichten:

In dit artikel schrijft Het nieuws van den dag over 120 K.G. spek, rookkast en hoefde de spuit geen water te geven.

In dit artikel schrijft RK dagblad het huisgezin over 120 pond spek en rookhok. Tevens lezen we het adres en dat de verzekering de schade dekt.

In dit derde artikel schrijft Vlaardingsche courant dat de brandweer het vuur doofde met slangen op de waterleiding